2 Temmuz 2013 Salı

İl orman ve su işleri müdürlüğü

bu köpek can sahibi tarafından eziyet edilen bir can olup, sosyal araçlarda paylaşılmış olan hakkındaki bilgileri arkadaşım aracılığıyla bugün öğrenmiş bulunmaktayım. bu can balkonda güneş altında korumasız, aç ve susuz ve de bakımsız bırakıldığı için, üzerindeki yüzlerce kenenin de verdiği acıyla daha fazla dayanamayarak kurtulmak için balkondan atlamış, bulunduğunda kırık olan kolları fakültede tedavi ettirilmeye başlanmıştır. bu canın sahibinin hakkında iletişim ve adres ve kimlik bilgileri tarafıma ulaşması durumunda hakkında şikayet başvurusunda bulunacağım. herkes bu ve benzer durumlarda ilgili şahsı bu dilekçe ile şikayet edebilir. detaylar ve dilekçe için tıklayın: kendi hayvanına eziyet eden şahıslar şikayet dilekçesi GÜNCEL BİLGİ: maalesef bu canın bugün itibariyle kaybedildiği bilgisi tarafıma ulaştırıldı. bu hale gelmeden sahibi tarafından eziyet edilen hayvanları tespit edip kurtarılmasına vesile olmak gerekmektedir. bir cana sahibi tarafından eziyet edildiğine dair en ufak bir şüpheniz bile varsa derhal ilgili dilekçe ile harekete geçin. yapmak istemiyorsanız bana ulaşın, şikayeti ben yapayım. 
hayvanları koruma kanununu uygulamaya yetkili ve görevli çevre ve orman bakanlığının, hayvan hakları ile ilgili hususların niteliği gereği hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulması gerektiği hasebiyle, söz konusu kanunla öngörülen her türlü yükümlülük, hak ve yetkilerini devrettiği kurum.
h.k.k.-nu uygulamaya yetkili kurum bu nedenle valiliklerin il çevre ve orman müdürlükleridir. bu kurumlar hayvan hakları ile ilgili her türlü denetimi, çalışmayı yapmak ve kanunda belirtilen yasaklara aykırılık halinde yaptırım uygulamakla yükümlüdürler. belli başlı yükümlülükleri şunlardır:
1. sahipsiz sokak hayvanlarına yönelik çalışmalar yapmak üzere yerel hayvan koruma görevlileri ve petshop açmak isteyen tüccarlar için seminerler düzenlemek. bu kurum seminerlerin ardından sertifika vermek suretiyle bir tarafı hayvanları korumak, bakıp beslemek, diğer tarafı ise canları mal niyetine satmak üzere yetkilendirir. zamandan ve mekandan tasarruf amacıyla çoğunlukla bu iki zıt gruba aynı anda ve aynı ortamda aynı semineri verir. primitif ve yetersiz seminerlerinin ne kadar verimli olduğu petshopların halihazırdaki haline bakılarak anlaşılabilir. bu seminerlere katılarak resmi hayvan korumacı olmak isteyen, zaten yaptığı hayvan hakları ile ilgili çalışmalarını resmi bir kimlik almak suretiyle resmileştirmek isteyen hayvan hakları savunucularının bu seminerleri verenlerden daha bilinçli olmaları hasebiyle seminerlerin yetersizliği bu şahıslar açısından bu nedenle sorun oluşturmaz.
2. h.k.k. madde 14-de öngörülen hayvanlarla ilgili yasaklara aykırı davranılması halinde hem resen, hem de duyarlı insanların şikayeti üzerine h.k.k. madde 28-deki yaptırımları uygulamak. herkesçe bilindiği üzere bu hükümdeki yaptırımlar hayvanlara yönelik haksız fiilerin derecesine göre aynı orantıda değişen idari para cezalarından ibarettir. bu cezalar haksız fiili işleyen yaratıkların sabıkasına işlenmez. tüm hayvan hakları savunucuları olarak yapılmakta olan çalışmalar hayvanlara yönelik her türlü haksız eylemin suç olarak tanımlanması ve kabahatler kanununun kapsamından çıkarılarak t.c.k. kapsamına alınması içindir. bu durumda söz konusu suçlara uygulanan yaptırımlar idari para cezası değil, adli para cezası, hapis cezaları olacaktır ve de suçlunun adli siciline işlenecektir. bu yaptırımları uygulamakla yetkili artık il çevre ve orman müdürlüğü değil, mahkemeler olacaktır.
3. madde 20 uyarınca hayvan hakları hususunda eğitici yayınlar yaptırması ve de bu yayınların en az %20-ni prim-time'da yayınlatması gerekmektedir. ancak, halihazırda bu hüküm de hiç bir şekilde uygulanmamaktadır. zaten uygulanıyor olsa, tv-nin toplum üzerindeki etkisi sebebiyle bu tür yayınlar son derece faydalı olur ve de hayvan haklarına yönelik aykırılıkları büyük ölçüde azaltırdı.
4. madde 24 uyarınca hayvana sahibi tarafından eziyet edilmesi halinde söz konusu hayvana müdürlük yetkilileri tarafından el konmakta, hayvan koruma altına alınmakta, eziyet eden sahibine idari para cezası uygulanmakta ve bu yaratıkların hayvan sahibi olmaları yasaklanmaktadır. nitekim, kedi yamuk olayında kedi katli sanığı ufuk günaydının hayvanlara karşı şiddet uygulaması, işkence ve şiddete eğilimli olması, tekrar bu davranışta bulunmasının kuvvetle muhtemel olması hasebiyle sahibi olduğu köpeğe ilgili müdürlükçe el konulmuştu.
özetle, h.k.k. madde 14 hükümlerine aykırılık tespit etmeniz durumunda, örneğin girdiğiniz petshop'ta hayvanların kötü koşullarda olduğunu farkettiyseniz, sahibi olduğu hayvana eziyet ve kötü muamele eden birini gördüyseniz, sahipsiz sokak hayvanlarının şiddet, kötü muamele, eziyet, tecavüz, yaralama, öldürülme, trafik kazası sonucunda olduğu yere terkedilip kaçılması v.b. gibi suçlara şahit olduysanız söz konusu olayların meydana geldiği yerin açık adresi ve kısaca olayın içeriğinin belirtildiği bir dilekçe ile bulunduğunuz ilin çevre ve orman müdürlüğüne e-posta, posta, faks veya elden teslim etmek suretiyle başvurduğunuzda söz konusu bu kurum olaya müdahale edecek ve ilgili yaptırımı uygulayacak, ilgili durumlarda eziyet gören, kötü koşullarda bulunan v.s. hayvanlara el koyacaktır.
bir kaç il çevre ve orman müdürlüğü örneği: http://ankara.cevreorman.gov.tr/...yfa.aspx?sflang=tr , http://istanbul.cevreorman.gov.tr/...a.aspx?sflang=tr ,
http://izmir.cevreorman.gov.tr/...ayfa.aspx?sflang=tr
bir şikayetle başvurduğunuz il çevre ve orman müdürlüğünün olayla ilgilenmemesi halinde çevre ve orman bakanlığına söz konusu müdürlüğü bir dilekçe yazmak suretiyle yükümlülüklerini yerine getirmedikleri gerekçesiyle şikayet edebilirsiniz. bakanlık bu konularda son derece hızlı çalışmakta olup, mümkün olan en kısa sürede şikayetinize geri dönmektedir.
çevre ve orman bakanlığı: http://www.cevreorman.gov.tr/...asayfa.aspx?sflang=tr
hayvan hakları ile ilgili çalışmalarda önemli olan, hayvan haklarına aykırı bir durum ve olayla karşılaşıldığında başını çevirip gitmemek, müdürlüklere şikayette bulunmak, şikayetin sonucunu takip etmek, olayın peşinde olduğunuzu karşı tarafa hissettirmek, kısacası bu tür aykırılıklara karşı tepkisiz ve hareketsiz kalmamaktır. sizin bir kaç dakikanızı alan bir şikayet ve/veya çalışma, emsal teşkil etmek, zincirleme reaksiyonlara sebebiyet vermek suretiyle binlerce canın hayatını kurtarmaktadır.

29 Haziran 2013 Cumartesi

yerel hayvan koruma görevlisi - tanım ve görevleri

bu iki kedi kardeş yuva arıyor
5199 sayılı hayvanları koruma kanunu madde 18-de düzenlenen, gönüllülük esaslı faaliyette bulunan, resmi hayvan korumacı sıfatını haiz, hayvan hakları savunucusu. yerel hayvan koruma görevlisi olmak için her ilin çevre ve orman müdürlüğü, doğa koruma ve milli parklar şubesinin düzenlediği maksimum beş günlük seminere katılmak, seminer sonunda yapılan sınavda başarılı olmak ve kimlik kartını almak yeterli. teoride bu gönüllülerin çok fazla yetki, sorumluluk ve yükümlülüğü olmasına rağmen, yerel yönetimlerin hayvan haklarına,  sahipsiz sokak hayvanlarına yönelik her türlü faaliyeti angarya olarak görmesi ve bu alana bütçe ve zaman ayırmaması hasebiyle uygulamada pek etkin oldukları söylenemez. örneğin, ankara'da neredeyse her köprü, her kaldırım için yılda yüzlerce kez ihale açılmasına rağmen, 5199 h.k.k.-da belediye ve büyükşehir belediyelerinin yükümlülükleri arasında sayılan sahipsiz sokak hayvanlarını ücretsiz olarak kısırlaştırmak, aşılatmak ve aşılı, kısırlaştırılmış olduğunu göstermek amacıyla küpe takmak, rehabilite ve sahiplendirmek amacıyla 2009 yılından itibaren ihale açılmamaktadır. bu durumda da her yıl binlerce sahipsiz sokak hayvanı çoğunluğu insan kaynaklı nedenlerle acılar içinde ölmektedir. (bkz: ufuk günaydın) (bkz: kedi yamuk)

yerel hayvan koruma görevlilerinin temel yükümlülükleri şunlardır:
1. kendi bölgesindeki - mesela ankara resmi hayvan korumacılarının bölgeleri ankara'dır, başka bir ile yönelik faaliyette bulunamaz, yereldir çünkü-sahipsiz sokak hayvanlarının belediye veteriner işleri müdürlüğü ile koordine içinde bulundukları yerden alınıp, kısırlaştırılıp, aşılanıp, yine alındıkları yere bırakılmalarını sağlamak.
2. kendi bölgesindeki sahipsiz sokak hayvanlarına yine belediye ile organize bir şekilde yiyecek temin etmek,
3. bölgesindeki sahipsiz sokak hayvanlarının can güvenliklerini temin etmek,
4. petshop, hayvan çiftliği v.b. yerlerdeki hayvanlarla ilgili olumsuzlukları il çevre ve orman müdürlüğüne bildirmek,
5. eziyet edilen sahipli/sahipsiz hayvanların kurtarılmasını ve rehabilite edilmesini, eziyet edenlere yaptırım uygulanmasını il çevre ve orman müdürlüğü ile birlikte temin etmek v.b.
diğer kardeş de bu
yukarıda da belirttiğim gibi belediyelerin "ihale açılmadı, iş gücümüz yok, aşı yok, mama yok" v.b. sızlanmalarla, bahanelerle h.k.k. ile kendilerine verilen görevleri yapmaktan kaçınmaları hasebiyle iki yıl önce yerel hayvan koruma görevlisi olan annem ve kendisine yardımcı olan bizler, belediyenin ücretsiz olarak yapması gereken işleri - sahipsiz hayvanların kısırlaştırılması, sahipsiz sokak hayvanlarının beslenmesi, aşılarının yaptırılması v.b.- tamamen kendi olanaklarımızla yapmaktayız.
yine de hayvan hakları savunucularının söz konusu bu seminerlere katılarak, kimlik alarak yerel hayvan koruma görevlisi olmaları hayvan hakları adına büyük bir gelişme. en azından resmi hayvan korumacı sıfatınız olduğundan, hayvanların korunmasında diğerlerine göre daha fazla avantajınız oluyor, şikayetiniz dinleniyor, sorunları ilk elden yetkililere ulaştırabiliyorsunuz v.s.
türkiye'de ve hayvan hakları sorununa önem vermeyen diğer ülkelerde hayvan hakları sorununun tamamen çözülmesinde en önemli görev belediyelere düşmektedir. ne zaman ki, belediyeler kanunla kendilerine verilen görevleri herhangi bir bahane öne sürmeden yapmaya başlarsa, o zaman hayvan hakları sorunu diye bir kavram kalmaz.

bu iki tavşan kardeş de yuva arıyor